Šodien piedalījos interesantā pasākumā 4SqBadgeHunt, kurš notika sadarbībā ar zemo cenu autobusu līniju Simple Express. Tā kā 4Square ir zināms, bet pats tajā visā aktīvi nepiedalos, tad bija interesanti izzināt vairāk par šo visu. Pirmo reizi prezentācija autobusā – jauna pieredze. Diemžēl mana tēma ir tik apjomīga un dažādām saitēm bagāta, ka to vislabāk ir lasīt bloga formātā, tādēļ mana šodienas prezentācija izvērstā veidā turpinājumā. Šīs dienas notikumiem var līdzi sekot Twitter ar hashtag #4sqmedibas. Paldies pasākuma rīkotājiem un dalībniekiem!
Ceļotājiem ierastas ir tradicionālās ceļojuma plānošanas metodes – tūrisma aģentūras, gatavas ceļojumu programmas, ceļveži, tomēr tie, kuri vēlas ceļot izdevīgāk, braukt turp, kur citi nedodas, būt neatkarīgiem vai gluži vienkārši ietaupīt naudu, ceļojot izdevīgāk, nāk palīgā dažādas sociālo mediju sniegtās iespējas. Ceļošanas mērķi var būt dažādi, piemēram, festivāls un līdz ar to konkrēti datumi, noteikta valsts, kurp vēlas doties vai vienkārši izceļoties un noteiktu mērķu nav. Katrā gadījumā atšķiras arī mūsu gaidas pret informāciju, kura mums ir vajadzīga un attiecīgi arī informācijas kanāli var atšķirties: viens meklēs konkrētu datumu izdevīgākos variantus, savukārt citam būs nozīmīga akcija uz citu pasaules malu ar brīviem datumiem. Lai labāk saprastu, kā sociālie mediji var palīdzēt ceļojuma plānošanā, to var vispārīgi iedalīt iedalīt vairākos posmos: transporta iespējas, maršruts, naktsmītnes (viesnīcas, hosteļi, draugi utml.) un aktivitātes.
Izdevīgās aviobiļetes, citas transporta iespējas
Izdevīgākiem avio lidojumiem iesaku izmantot meklēšanas servisu SkyScanner.net Tas piedāvā arī lēto aviokompāniju lidojumus, piemēram, Easyjet, Ryanair, WizzAir, Norwegian. Papildus nevar aizmirst par autobusu piedāvājumiem, kas īsākā maršrutā noteikti būs izdevīgāks kā lidojumi – Eiropā darbojas vairākas zemo cenu autobusu līnijas, piemēram, Simple Express, MegaBus, Lavprisekspressen (vairāk: Lēti autobusi – ceļo izdevīgāk!) Sekojot līdzi šo ceļojuma kompāniju piedāvājumiem Twitter’ī, Facebook vai vienkārši abonējot RSS barotni, par jaunumiem uzzināsi pirmais. Tomēr ne visa informācija vienmēr ir pieejama publiskajos un ceļotāja apskatītajos kompānijas informācijas kanālos, jo, piemēram, informācija par īpašo akciju var būt piedāvāta tikai Facebook, Twitter vai e-jaunumu saņēmējiem. Tādēļ bieži vien ceļotāji padalās ar vērtīgu informāciju, sniedzot šo iespēju arī citiem ceļotājiem. Tā top lietotāju radīts saturs sociālos medijos kā blogi, Twitter, dažādos forumos. Ja vēlas ceļot izdevīgi un atrast labus piedāvājumus, tad tas ir ikdienas darbs atrast piemērotāko veidu, kā šo visu informāciju apkopot un atrast sev noderīgo.
Sekojot līdzi ceļojumu kompānijām vai citiem tūrisma Twitter kontiem, var pirmais uzzināt par labākajiem piedāvājumiem. Līdz ar Twitter popularitātes pieaugumu šo kontu skaits pieaug, minot dažus: @air_baltic, @ryanairlv, @RigaRyanair, @leti_lidojumi, @celotajiem, @kolumbs_jaunumi un citi.
Forumi, blogi
Ja jūsu ceļošanas mērķis ir konkrēts laiks un vieta vai vienkārši vēlme ceļot, palīgā nāk forumi un domu biedru grupas, kurās šo vajadzību mēģināt atrisināt, iegūstot papildus informāciju un apgūstot jaunas prasmes, kā meklēt izdevīgākus ceļošanas veidus. Labais stils prasa pirms vienkāršu jautājumu uzdošanas iepazīties ar iepriekš runātām tēmām, izmantot iekšējo meklētāju vai Google servisu.
Latvijā viens no labākajiem ceļotāju forumiem ir Celakaja.lv Tajā var atrast gan praktisku informāciju, gan arī izdevīgākus piedāvājumus viesnīcām, lidojumiem un citām ceļotāju aktivitātēm. Nesenais piemērs ar LuftHansa kļūdu sistēmā un iespēju aizlidot no Stokholmas uz Kolumbiju un Venecuēlu par 180 Ls parāda sociālo mediju iespējas. Šādos gadījumos ir svarīgs ātrums, kamēr šī kļūda netiek novērsta. Tā tiek dēvēta par „mistake fare”. Ja tā tiek atklāta piektdienas vakarā vai brīvdienās, tad visticamāk to novērsīs un izlabos tikai pirmdienā, bet uz to paļauties nevar un šādi piedāvājumi ilgi nav aktīvi. Lielākajā daļā gadījumu šādas biļetes ir apstiprinātas un netiek atceltas, ja netiek atrast kāds juridisks pamatojums. Vairāk informāciju par noderīgām Latvijas internet lapām var atrast rakstā Latvijas mājas lapas ceļotājiem.
Ko apmeklēt un ko skatīties? Kurp doties?
Noderīgi ir izmantot Draugiem.lv galerijas – gan ceļojumu sadaļā, gan meklējot pēc atslēgvārdiem, tādēļ vēlams arī pašiem publiskos foto tagot (pievienot atslēgvārdus), lai citi var vieglāk atrast, kā arī pievienot bildēm komentārus ar praktisko info, kas noderētu citiem.
Citi ārvalstu resursi: Flickr.com (foto attēli no visas pasaules), Panoramio.com (kartē izvietoti attēli), WikiLoc.com (maršruti pārgājieniem, moto/velo izbraucieniem)
Tripadvisor.com – pasaulē lielākais ceļotāju forums: ko darīt, ko redzēt, kādas viesnīcas izvēlēties. Tajā piedalās arī galamērķu eksperti (destination experts), kuri atbild uz citu lietotāju jautājumiem, pārzina noteiktas pilsētas, reģionus, piegādā jaunāko informāciju. Cits noderīgs tūristu forums: Virtualtourist.com Šie un daudzi citi forumi ļoti palīdz ceļojuma plānošanā – bieži vien šī informācija ir jāpārbauda, tomēr palīdz saprast, kas vēl ir jāievēro, piemēram, faktu, ka Portugālē nedēļa sākas no svētdienas, nevis no pirmdienas kā tas ir pieņemts mums.
Arī Latvijā iecienītais Couchsurfing.com – sociālie mediji palīdz vienam otru labāk iepazīt, uzticēties par konkrēto ciemiņu. Tā nav tikai nakšņošana pie citiem, bet iespēja satikties ar vietējiem cilvēkiem, iepazīt labāk pilsētu, lieliski pavadīt laiku, atrast slēptās pērles.
Uzmanību – sociālais medijs!
Jāņem vērā, ka sociālos medijos, pateicoties lietotāju operativitātei, informācija ir ātra, jo sociālie mediji darbojas un ir aktīvi visu diennakti. Operativitāte ir nozīmīgs faktors brīžos, kad akcijas norise ir ierobežota laikā vai vietu skaitā utml. Sociālo mediju ēnas pusie ir tā, ka ne vienmēr sniegtā informācija ir uzticama, jo tās avots var neapzināti kļūdīties, kā arī dažkārt novērota konkurentu nomelnošana, sniedzot neprecīzu informāciju. Tādēļ vēlams kritiski izvērtēt informācijas avotu, cik tas ir uzticams, cik daudz iepriekš viņš ir atstājis ziņas konkrētajā forumā utml.
Mēdz teikt, ka papīrs pacieš visu – līdzīgi arī daudzas tūrismu kompānijas uzskata, ka tās tēls rodas un to veido mājas lapas saturs – teksti, fotogrāfijas, dažādu piedāvājumu apraksti, kā arī vienkāršam cilvēkam grūti saprotami tūroperatoru īpašo piedāvājumu saraksti Excel formātā. Bieži vien aiz saldiem mārketinga tekstiem slēpjas skaudra patiesība, ka ne viss ir tik skaisti, kā fotogrāfijās vai aprakstos ir pateikts. Te nāk palīgā reāla ceļotāju pieredze: atsauksmes, apraksti, ieteikumi citiem cilvēkiem. Tieši atsauksmes vislabāk ļauj novērtēt pakalpojuma vērtību, servisu, cenas atbilstību.
Sociālos medijos komunikācija notiek cilvēks cilvēkam līmenī, tādēļ daudzas nesaprotamas lietas tiek pasniegtas vienkāršāk un saprotamāk. Tādēļ ļoti nozīmīgi ir tūrisma pakalpojumu sniedzējiem līdzdarboties un komunicēt ar savām auditorijām – sociālie tīkli ir labs veids novērtēt auditorijas atgriezenisko saiti.
Kolektīvā iepirkšanās – kuponu piedāvājumi ārvalstīs (agregatori)
Lai arī kolektīvo iepirkšanos nevar gluži uzskatīt par sociālo mediju, tomēr tā ir jauna un interesanta Internet komunikācijas tendence, kuru var ceļotāji izmantot arī savā labā. Kolektīvā iepirkšanās mānija ir pieejama arī kaimiņvalstīs – Igaunijā, Lietuvā, Polijā. Tā ir iespēja savu ceļojumu papildināt ar izdevīgiem piedāvājumiem, piemēram, viesnīcas piedāvājums Tallinā vai romantiskas vakariņas divatā Viļņas centrā lieliskā restorānā. Pārsteidz mīļoto un nesaki, ka esi jau laicīgi par to padomājis un iegādājies par puscenu, heh! Zemāk ir man zināmās saites uz kolektīvās iepirkšanās agregatoriem – Google translate automātiskais lapu tulkotājs var nākt palīgā, lai arī dažas lapas piedāvā versijas arī angliski un/vai krieviski.
Igaunija – http://www.refresh24.ee, http://www.1deal.ee
Lietuva – http://www.supergeras.lt/
Polija – http://www.godealla.pl, http://www.snuper.pl/, http://www.znizkomania.pl/
Vairāk par šo tēmu vari lasīt rakstā: Kolektīvā iepirkšanās ceļotājiem